A-
A+
Terhi Rintala
Kiuaskallion alueen kehittäminen ympärivuotiseen käyttöön on ollut jo pitkään laskettelukeskusta pyörittävän Jalasjärven Jalaksen tavoitteena.
– Kiuaskallio tarjoaa tällä hetkellä palveluita vain talviajalle. Nyt on saatu nauttia hyvästä lumitilanteesta, mutta edeltävät talvet ovat olleet hankalampia, Jalaksen puheenjohtaja Jarmo Alajoki sanoo.
Lyhenevät talvet ovat lisänneet painetta saada Kiuaskallion rinnekeskusta tehokkaaseen käyttöön vuoden ympäri.
– Siitä koko idea oikeastaan lähti. Aloimme miettiä, millaista kesäkäyttöä alueella voisi olla.
Trail It Oy laati yhdessä Jalasjärven Jalaksen ja Kurikan kaupungin kanssa hankesuunnitelman BikePark-reittien ja kuntoportaiden toteuttamiseksi Kiuaskallion alueelle. Reitit on suunniteltu hiihtokeskuksen hissin läheisyyteen, jotta hissin ympärivuotinen käyttö on tulevaisuudessa mahdollista.
– Maastopyöräily on kasvattanut suosiotaan jo ennen koronaa, ja sen aikana yhä enemmän. Harrastajat ja perheet matkustavat pitkiäkin matkoja uusien pyöräilykokemusten perässä.
Lähimmät Bike Parkit löytyvät Jyväskylän Laajavuoresta ja Sappeelta Pälkäneeltä.
– Joitakin harrastajien rakentamia reittejä löytyy myös Seinäjoen Jouppilanvuorelta. Ne ovat kuitenkin vaikeita ja harrastajille vaikeasti lähestyttäviä. Hissi ei ole Jouppilasvuorella käytössä.
Kun reitit suunnitellaan ja toteutetaan hyvin, ne tarjoavat kaikentasoisille maastopyöräilijöille mahdollisuuden harrastaa.
– Kun vaikeustasossa on eroa, taidoissa pääsee kehittymään, hankkeen suunnitteluun osallistunut Sami Keskinen sanoo.
Kiuaskalliolle on suunniteltu neljä pyöräreittiä. Jutun yhteydessä olevassa kuvassa reittien vaikeustasoja kuvataan värein. Vihreä on erittäin helppo, sininen on helppo, punainen on vaativa ja musta erittäin vaativa.
Kiuaskallion reitit ovat vihreitä, sinisiä ja punaisia. Mustat reitit ovat pääsääntöisesti erittäin kokeneille harrastajille.
– Punaisessakin on vaativuutta riittävästi, Keskinen sanoo.
Reittien alustava sijoittelu Kiuaskallion rinnealueella on toteutettu niin, että uusien reittien rakentaminen on myöhemmin mahdollista.
Lisäksi rinteen alaosaan tehdään Jump and Pump –alue, jossa on harjoitushyppyreitä, kumpuja ja mutkia kaikentasoisille harrastajille. Alueen koko on noin 1200 neliömetriä.
Kuntoportaat rakennetaan maaston muotoja mukaellen maaperustaisina. Pohja oikaistaan kaivinkoneella. Portaiden alle asennetaan suodatinkangas ja kivituhkaa.
– Etenemä ja nousu askelmissa sovitetaan rakennusvaiheessa. Portaiden pituus on noin 280 metriä ja leveys noin 170 senttiä.
Toisella puolella portaita on kaide, jonka alla turvallisuutta lisäävät ledvalot. Portaissa on ainakin pari välitasannetta.
– Portaiden paikkaa jouduttiin siirtämään alkuperäisestä suunnitelmasta ja samalla portaat pidentyivät. Haastavan maaston vuoksi porrasjako sovitetaan rinteeseen.
Jalasjärven Jalas on hakenut hankkeelle Leader-rahoitusta. Kaupungin osuus kustannuksista on 15 prosenttia. Jalakselle jää 25 prosentin omarahoitusosuus talkootyönä.
Rakentamisen suunnittelu ja valmistelu tapahtuu kevään aikana.
– Töiden käynnistymisen kannalta ratkaisevaa on se, miten lumet sulavat. Rinteen toiminnan kannalta tietysti toivomme, että tänä keväänä päästään laskemaan pitkään, Alajoki sanoo.
Ajankohtaista
Uusimmat
Kysely
A-
A+
Terhi Rintala
Kiuaskallion alueen kehittäminen ympärivuotiseen käyttöön on ollut jo pitkään laskettelukeskusta pyörittävän Jalasjärven Jalaksen tavoitteena.
– Kiuaskallio tarjoaa tällä hetkellä palveluita vain talviajalle. Nyt on saatu nauttia hyvästä lumitilanteesta, mutta edeltävät talvet ovat olleet hankalampia, Jalaksen puheenjohtaja Jarmo Alajoki sanoo.
Lyhenevät talvet ovat lisänneet painetta saada Kiuaskallion rinnekeskusta tehokkaaseen käyttöön vuoden ympäri.
– Siitä koko idea oikeastaan lähti. Aloimme miettiä, millaista kesäkäyttöä alueella voisi olla.
Trail It Oy laati yhdessä Jalasjärven Jalaksen ja Kurikan kaupungin kanssa hankesuunnitelman BikePark-reittien ja kuntoportaiden toteuttamiseksi Kiuaskallion alueelle. Reitit on suunniteltu hiihtokeskuksen hissin läheisyyteen, jotta hissin ympärivuotinen käyttö on tulevaisuudessa mahdollista.
– Maastopyöräily on kasvattanut suosiotaan jo ennen koronaa, ja sen aikana yhä enemmän. Harrastajat ja perheet matkustavat pitkiäkin matkoja uusien pyöräilykokemusten perässä.
Lähimmät Bike Parkit löytyvät Jyväskylän Laajavuoresta ja Sappeelta Pälkäneeltä.
– Joitakin harrastajien rakentamia reittejä löytyy myös Seinäjoen Jouppilanvuorelta. Ne ovat kuitenkin vaikeita ja harrastajille vaikeasti lähestyttäviä. Hissi ei ole Jouppilasvuorella käytössä.
Kun reitit suunnitellaan ja toteutetaan hyvin, ne tarjoavat kaikentasoisille maastopyöräilijöille mahdollisuuden harrastaa.
– Kun vaikeustasossa on eroa, taidoissa pääsee kehittymään, hankkeen suunnitteluun osallistunut Sami Keskinen sanoo.
Kiuaskalliolle on suunniteltu neljä pyöräreittiä. Jutun yhteydessä olevassa kuvassa reittien vaikeustasoja kuvataan värein. Vihreä on erittäin helppo, sininen on helppo, punainen on vaativa ja musta erittäin vaativa.
Kiuaskallion reitit ovat vihreitä, sinisiä ja punaisia. Mustat reitit ovat pääsääntöisesti erittäin kokeneille harrastajille.
– Punaisessakin on vaativuutta riittävästi, Keskinen sanoo.
Reittien alustava sijoittelu Kiuaskallion rinnealueella on toteutettu niin, että uusien reittien rakentaminen on myöhemmin mahdollista.
Lisäksi rinteen alaosaan tehdään Jump and Pump –alue, jossa on harjoitushyppyreitä, kumpuja ja mutkia kaikentasoisille harrastajille. Alueen koko on noin 1200 neliömetriä.
Kuntoportaat rakennetaan maaston muotoja mukaellen maaperustaisina. Pohja oikaistaan kaivinkoneella. Portaiden alle asennetaan suodatinkangas ja kivituhkaa.
– Etenemä ja nousu askelmissa sovitetaan rakennusvaiheessa. Portaiden pituus on noin 280 metriä ja leveys noin 170 senttiä.
Toisella puolella portaita on kaide, jonka alla turvallisuutta lisäävät ledvalot. Portaissa on ainakin pari välitasannetta.
– Portaiden paikkaa jouduttiin siirtämään alkuperäisestä suunnitelmasta ja samalla portaat pidentyivät. Haastavan maaston vuoksi porrasjako sovitetaan rinteeseen.
Jalasjärven Jalas on hakenut hankkeelle Leader-rahoitusta. Kaupungin osuus kustannuksista on 15 prosenttia. Jalakselle jää 25 prosentin omarahoitusosuus talkootyönä.
Rakentamisen suunnittelu ja valmistelu tapahtuu kevään aikana.
– Töiden käynnistymisen kannalta ratkaisevaa on se, miten lumet sulavat. Rinteen toiminnan kannalta tietysti toivomme, että tänä keväänä päästään laskemaan pitkään, Alajoki sanoo.
Ajankohtaista
Uusimmat
Kysely
A-
A+
Terhi Rintala
Kiuaskallion alueen kehittäminen ympärivuotiseen käyttöön on ollut jo pitkään laskettelukeskusta pyörittävän Jalasjärven Jalaksen tavoitteena.
– Kiuaskallio tarjoaa tällä hetkellä palveluita vain talviajalle. Nyt on saatu nauttia hyvästä lumitilanteesta, mutta edeltävät talvet ovat olleet hankalampia, Jalaksen puheenjohtaja Jarmo Alajoki sanoo.
Lyhenevät talvet ovat lisänneet painetta saada Kiuaskallion rinnekeskusta tehokkaaseen käyttöön vuoden ympäri.
– Siitä koko idea oikeastaan lähti. Aloimme miettiä, millaista kesäkäyttöä alueella voisi olla.
Trail It Oy laati yhdessä Jalasjärven Jalaksen ja Kurikan kaupungin kanssa hankesuunnitelman BikePark-reittien ja kuntoportaiden toteuttamiseksi Kiuaskallion alueelle. Reitit on suunniteltu hiihtokeskuksen hissin läheisyyteen, jotta hissin ympärivuotinen käyttö on tulevaisuudessa mahdollista.
– Maastopyöräily on kasvattanut suosiotaan jo ennen koronaa, ja sen aikana yhä enemmän. Harrastajat ja perheet matkustavat pitkiäkin matkoja uusien pyöräilykokemusten perässä.
Lähimmät Bike Parkit löytyvät Jyväskylän Laajavuoresta ja Sappeelta Pälkäneeltä.
– Joitakin harrastajien rakentamia reittejä löytyy myös Seinäjoen Jouppilanvuorelta. Ne ovat kuitenkin vaikeita ja harrastajille vaikeasti lähestyttäviä. Hissi ei ole Jouppilasvuorella käytössä.
Kun reitit suunnitellaan ja toteutetaan hyvin, ne tarjoavat kaikentasoisille maastopyöräilijöille mahdollisuuden harrastaa.
– Kun vaikeustasossa on eroa, taidoissa pääsee kehittymään, hankkeen suunnitteluun osallistunut Sami Keskinen sanoo.
Kiuaskalliolle on suunniteltu neljä pyöräreittiä. Jutun yhteydessä olevassa kuvassa reittien vaikeustasoja kuvataan värein. Vihreä on erittäin helppo, sininen on helppo, punainen on vaativa ja musta erittäin vaativa.
Kiuaskallion reitit ovat vihreitä, sinisiä ja punaisia. Mustat reitit ovat pääsääntöisesti erittäin kokeneille harrastajille.
– Punaisessakin on vaativuutta riittävästi, Keskinen sanoo.
Reittien alustava sijoittelu Kiuaskallion rinnealueella on toteutettu niin, että uusien reittien rakentaminen on myöhemmin mahdollista.
Lisäksi rinteen alaosaan tehdään Jump and Pump –alue, jossa on harjoitushyppyreitä, kumpuja ja mutkia kaikentasoisille harrastajille. Alueen koko on noin 1200 neliömetriä.
Kuntoportaat rakennetaan maaston muotoja mukaellen maaperustaisina. Pohja oikaistaan kaivinkoneella. Portaiden alle asennetaan suodatinkangas ja kivituhkaa.
– Etenemä ja nousu askelmissa sovitetaan rakennusvaiheessa. Portaiden pituus on noin 280 metriä ja leveys noin 170 senttiä.
Toisella puolella portaita on kaide, jonka alla turvallisuutta lisäävät ledvalot. Portaissa on ainakin pari välitasannetta.
– Portaiden paikkaa jouduttiin siirtämään alkuperäisestä suunnitelmasta ja samalla portaat pidentyivät. Haastavan maaston vuoksi porrasjako sovitetaan rinteeseen.
Jalasjärven Jalas on hakenut hankkeelle Leader-rahoitusta. Kaupungin osuus kustannuksista on 15 prosenttia. Jalakselle jää 25 prosentin omarahoitusosuus talkootyönä.
Rakentamisen suunnittelu ja valmistelu tapahtuu kevään aikana.
– Töiden käynnistymisen kannalta ratkaisevaa on se, miten lumet sulavat. Rinteen toiminnan kannalta tietysti toivomme, että tänä keväänä päästään laskemaan pitkään, Alajoki sanoo.
Ajankohtaista
Uusimmat
Kysely