A-
A+
Terhi Rintala
Talven tulo voi vielä odottaa itseään, mutta varautuminen sitä varten on jo hiljoilleen käynnissä. Jalasjärven alueella on laaja latureitistö, joka houkuttelee hangille talven mittaan.
– Taukopaikat ovat tärkeitä ja niitä pitää olla riittävästi, sanoo vuosikymmeniä latuja kelkalla ajanut Pertti Pihlaja.
Ilvesjoen alueella on ollut Isovuoren kota rapiat 25 vuotta.
– Tarkan ajan pystyisi laskemaan, kun selvittäisi, milloin Kuplahallin kattoa korjattiin ensimmäisen kerran. Niihin aikoihin Kohtamäen Seppo komensi rakentamaan kodan Isovuorelle.
Latureitistö on viime vuosina muuttunut hiukan. Uusi kota pystytettiin syyskuun aikana Takkavuorelle.
– Aivan nurkkaa hipoo hiihtoreitti Riistan majalle sekä toiseen suuntaan Toimelaan ja Ilvesjoen entiselle koululle. Riistan majalle on matkaa 7-7,5 kilometriä ja koululle noin 5 kilometriä, Pihlaja arvioi.
– Tarkasti ei ole vielä päästy mittaamaan, kun ei ole latuja, Tero Vuorenmäki naurahtaa.
Maanomistajat ovat luvanneet avata latupohjan syksyksi. Sopivaa piennartietä pitkin latu on helppo ajaa talvemmalla.
Latua päästään yleensä tekemään, kun toinen kunnon lumisade on satanut maahan.
– Ensimmäinen uppoaa kanervikkoihin, vaikka lunta tulisi paljon kerralla. Maassa pitää olla 20 senttiä lunta, jotta kelkalla saa ajettua urat. Kyselyjä alkaa tulla heti, kun lunta satelee.
Hyvät latureististöt edellyttävät sitä, että tietyt työt tehdään jo syksyllä. Latujen ajaminen on siirtymässä Pertiltä hänen vävylleen Duncan Simeylle.
– Hänellä on onneksi intoa tehdä. Syyspuolella täytyy kulkea reitistöä useamman kerran, jotta reitti alkaa hahmottua. Ensimmäinen ajokerta on aina hankalaa, ellei tunne maastoa.
Hyvänä vuonna voidaan päästä tekemään latuja jo joulukuussa, mutta useimmin Pertti Pihlaja vetänyt latukonetta perässä ensimmäisen kerran vasta tammikuun puolella.
Ilvesjokelaiset hankkivat kodan tarvikkeet jo keväällä, mutta kuuma kesä sotki suunnitelmia.
– Oli liian lämmintä rakentaa tällaista keskelle metsää. Päätettiin odotella syksyä, Tero Vuorenmäki sanoo.
Kun kökkäväkeä oli riittävästi, saatiin kota pystytettyä syyskuun aikana. Kotaa nostettiin ylemmäs ja korotettiin muutenkin, jotta savu nousee paremmin ylöspäin.
Takkavuoren kota saatiin pystyyn Ilvesjoen nuorisoseuran, kyläyhdistyksen ja Kurikan kaupungin yhteistyönä.
– Työtä oli paljon, mutta talkoilla saatiin kustannukset pidettyä kurissa.
Kodalle toivotaan vilkasta käyttöä.
– Toivotaan, että saadaan hyvä talvi. Kota on ainakin jo valmiina keväthankia varten.
Ajankohtaista
Uusimmat
Kysely
A-
A+
Terhi Rintala
Talven tulo voi vielä odottaa itseään, mutta varautuminen sitä varten on jo hiljoilleen käynnissä. Jalasjärven alueella on laaja latureitistö, joka houkuttelee hangille talven mittaan.
– Taukopaikat ovat tärkeitä ja niitä pitää olla riittävästi, sanoo vuosikymmeniä latuja kelkalla ajanut Pertti Pihlaja.
Ilvesjoen alueella on ollut Isovuoren kota rapiat 25 vuotta.
– Tarkan ajan pystyisi laskemaan, kun selvittäisi, milloin Kuplahallin kattoa korjattiin ensimmäisen kerran. Niihin aikoihin Kohtamäen Seppo komensi rakentamaan kodan Isovuorelle.
Latureitistö on viime vuosina muuttunut hiukan. Uusi kota pystytettiin syyskuun aikana Takkavuorelle.
– Aivan nurkkaa hipoo hiihtoreitti Riistan majalle sekä toiseen suuntaan Toimelaan ja Ilvesjoen entiselle koululle. Riistan majalle on matkaa 7-7,5 kilometriä ja koululle noin 5 kilometriä, Pihlaja arvioi.
– Tarkasti ei ole vielä päästy mittaamaan, kun ei ole latuja, Tero Vuorenmäki naurahtaa.
Maanomistajat ovat luvanneet avata latupohjan syksyksi. Sopivaa piennartietä pitkin latu on helppo ajaa talvemmalla.
Latua päästään yleensä tekemään, kun toinen kunnon lumisade on satanut maahan.
– Ensimmäinen uppoaa kanervikkoihin, vaikka lunta tulisi paljon kerralla. Maassa pitää olla 20 senttiä lunta, jotta kelkalla saa ajettua urat. Kyselyjä alkaa tulla heti, kun lunta satelee.
Hyvät latureististöt edellyttävät sitä, että tietyt työt tehdään jo syksyllä. Latujen ajaminen on siirtymässä Pertiltä hänen vävylleen Duncan Simeylle.
– Hänellä on onneksi intoa tehdä. Syyspuolella täytyy kulkea reitistöä useamman kerran, jotta reitti alkaa hahmottua. Ensimmäinen ajokerta on aina hankalaa, ellei tunne maastoa.
Hyvänä vuonna voidaan päästä tekemään latuja jo joulukuussa, mutta useimmin Pertti Pihlaja vetänyt latukonetta perässä ensimmäisen kerran vasta tammikuun puolella.
Ilvesjokelaiset hankkivat kodan tarvikkeet jo keväällä, mutta kuuma kesä sotki suunnitelmia.
– Oli liian lämmintä rakentaa tällaista keskelle metsää. Päätettiin odotella syksyä, Tero Vuorenmäki sanoo.
Kun kökkäväkeä oli riittävästi, saatiin kota pystytettyä syyskuun aikana. Kotaa nostettiin ylemmäs ja korotettiin muutenkin, jotta savu nousee paremmin ylöspäin.
Takkavuoren kota saatiin pystyyn Ilvesjoen nuorisoseuran, kyläyhdistyksen ja Kurikan kaupungin yhteistyönä.
– Työtä oli paljon, mutta talkoilla saatiin kustannukset pidettyä kurissa.
Kodalle toivotaan vilkasta käyttöä.
– Toivotaan, että saadaan hyvä talvi. Kota on ainakin jo valmiina keväthankia varten.
Ajankohtaista
Uusimmat
Kysely
A-
A+
Terhi Rintala
Talven tulo voi vielä odottaa itseään, mutta varautuminen sitä varten on jo hiljoilleen käynnissä. Jalasjärven alueella on laaja latureitistö, joka houkuttelee hangille talven mittaan.
– Taukopaikat ovat tärkeitä ja niitä pitää olla riittävästi, sanoo vuosikymmeniä latuja kelkalla ajanut Pertti Pihlaja.
Ilvesjoen alueella on ollut Isovuoren kota rapiat 25 vuotta.
– Tarkan ajan pystyisi laskemaan, kun selvittäisi, milloin Kuplahallin kattoa korjattiin ensimmäisen kerran. Niihin aikoihin Kohtamäen Seppo komensi rakentamaan kodan Isovuorelle.
Latureitistö on viime vuosina muuttunut hiukan. Uusi kota pystytettiin syyskuun aikana Takkavuorelle.
– Aivan nurkkaa hipoo hiihtoreitti Riistan majalle sekä toiseen suuntaan Toimelaan ja Ilvesjoen entiselle koululle. Riistan majalle on matkaa 7-7,5 kilometriä ja koululle noin 5 kilometriä, Pihlaja arvioi.
– Tarkasti ei ole vielä päästy mittaamaan, kun ei ole latuja, Tero Vuorenmäki naurahtaa.
Maanomistajat ovat luvanneet avata latupohjan syksyksi. Sopivaa piennartietä pitkin latu on helppo ajaa talvemmalla.
Latua päästään yleensä tekemään, kun toinen kunnon lumisade on satanut maahan.
– Ensimmäinen uppoaa kanervikkoihin, vaikka lunta tulisi paljon kerralla. Maassa pitää olla 20 senttiä lunta, jotta kelkalla saa ajettua urat. Kyselyjä alkaa tulla heti, kun lunta satelee.
Hyvät latureististöt edellyttävät sitä, että tietyt työt tehdään jo syksyllä. Latujen ajaminen on siirtymässä Pertiltä hänen vävylleen Duncan Simeylle.
– Hänellä on onneksi intoa tehdä. Syyspuolella täytyy kulkea reitistöä useamman kerran, jotta reitti alkaa hahmottua. Ensimmäinen ajokerta on aina hankalaa, ellei tunne maastoa.
Hyvänä vuonna voidaan päästä tekemään latuja jo joulukuussa, mutta useimmin Pertti Pihlaja vetänyt latukonetta perässä ensimmäisen kerran vasta tammikuun puolella.
Ilvesjokelaiset hankkivat kodan tarvikkeet jo keväällä, mutta kuuma kesä sotki suunnitelmia.
– Oli liian lämmintä rakentaa tällaista keskelle metsää. Päätettiin odotella syksyä, Tero Vuorenmäki sanoo.
Kun kökkäväkeä oli riittävästi, saatiin kota pystytettyä syyskuun aikana. Kotaa nostettiin ylemmäs ja korotettiin muutenkin, jotta savu nousee paremmin ylöspäin.
Takkavuoren kota saatiin pystyyn Ilvesjoen nuorisoseuran, kyläyhdistyksen ja Kurikan kaupungin yhteistyönä.
– Työtä oli paljon, mutta talkoilla saatiin kustannukset pidettyä kurissa.
Kodalle toivotaan vilkasta käyttöä.
– Toivotaan, että saadaan hyvä talvi. Kota on ainakin jo valmiina keväthankia varten.
Ajankohtaista
Uusimmat
Kysely